Liikelounastuksen lainalaisuudet

Kävin vuonna 2011 liikelounaalla pikaisesti laskien 122 kertaa ystävän, liikekumppanin, verkostoni yritysjohtajan tai muun mielenkiintoisen ihmisen kanssa. Lounaskeskusteluissa tutustuin syvemmin useisiin uusiin persooniin, päivitin kuulumisia vanhojen ystävien kanssa, kehittelin kekseliäitä liiketoimintoja ja koin monta mieleenpainuvaa hetkeä. Kaikella kunnioituksella jokaista ainutlaatuista lounashetkeä kohtaan aion istahtaa vuoden 2012 arkipäivinä klo 12 liikelounaalle 2-4 kertaa viikossa. Miksi?

Muutaman vuosikymmenen takaa muistetaan herrojen ja patruunoiden kosteat liikelounaat, joilla hyväveli -verkosto sopi asioista pienissä piireissä kabinettien käryssä ja hämyssä. Kosteat pitkät lounaat ovat enää harvinaisuus, mutta noista ajoista otan mielelläni joitain hyviä asioita opiksi. Hyvässä syväkeskustelussa syntyy uusia ideoita, omia oivalluksia tai jopa ennalta-arvaamattomia liiketoimintoja. Stressitön ilmapiiri ja maukas ruoka saavat aivosolut sekä ajatukset kulkemaan uusia ratoja. Lounaalla naamatusten esitetty jämerä lupaus jostain teemasta on luotettava ja henkilökohtainen sopimus ihmisten välillä.

Ovatko liikelounaat sitten elitismiä ja yritysjohtajien etuoikeus? Vähemmän. Minulle ne ovat nautittava osa päivittäistä työtäni. Perinteisessä mielessä kyseessä on investointi tulevaisuuteen ja enemmän ajassa kuin rahassa. Kokeilemaan pääsee jo kahden lounassetelin hinnalla, kun valitsee sopivan rauhaisan ja viihtyisän syöttölän. Tutustuttaessa uusiin ihmisiin yritystoiminnassa on myös rennompaa pyytää liikelounaalle kuin neukkaritapaamiseen, etenkin jos keskustelulla ei ole etukäteen määritettyä tavoitetta.

Voimaverkostoituja Keith Ferrazzi koostaa otsikkoon sopivassa kirjassaan “Never Eat Alone” verkostoitumisen perusperiaatteet: auta verkostosi ihmisiä ilman odotusta vastapalveluksesta, pidä yhteyttä, ole rehellinen, ole mielenkiintoinen, saata hyviä ihmisiä yhteen kun näet siihen tilaisuuden jne. Ajoittaisesta Keith-on-kova-jätkä -kuorrutuksesta huolimatta kirja kertoo hyviä käytäntöjä kasvattaa ja ylläpitää verkostoaan positiivisella tavalla. Nimikkoteema on hyvä ohjenuora, sillä ihmisen pitää syödä joka päivä ja siihen käytettävän ajan voi hyvin käyttää keskustellen jonkun mielenkiintoisen ihmisen kanssa. Peruspsykologian oppien mukaan on samoin hyväksi tarjota lounas jos mahdollista, sillä kanssalounastaja kokee monesti vastaanottavansa lounaan rahallista arvoa suuremman palveluksen. Syntyy tunnepohjainen side, josta monesti palautuu jotain positiivista tavalla tai toisella. Tai mitäs sitten ellei palaisikaan, jos molemmille lounastajille jäi hyvä mieli.

Kevennetty lautanen linjakkaalle lounastajalle (thanks for snflo / sxc.hu).

Liikelounastaessa olen havainnut laadukkaampien lounassyöttölöiden pöytiintarjoilun ja usean ruokalajin ruokalistojen erityishyödyt keskustelulle: uuden ruokalajin saapuminen on keskustelussa tunnettu katkoskohta, jonka avulla ajatusten suuntaa tai sisältöä on luontevaa suunnata uusiksi. Perinteisessä neuvotteluhuonepönötyksessä vastaavia katkoksia ei ole tai ne pitää puoliväkisin saada aikaan. Tärkeissä keskusteluissa pieni lisähinta hyvästä tarjoilusta saattaa nostaa keskutelutunnelman juuri oikeaan ulottuvuuteen. Kolmen ruokalajin lounaslista luo kiireettömyyden tunteen, kun tiedät keskustelulle olevan aikaa ainakin keittiön toiminnan ja oman haarukanheiluttelun vaatiman ajan verran.

Laadukas lounas on kiireiselle yritysjohtajallekin perustelu varata keskustelutuokio työpäivän keskelle ja vetää hetki henkeä. Kiireettömässä liikelounaassa kiteytyy monia hyvän keskustelun elementtejä. Ehdit vaihtaa tavanomaisten nopeiden kuulumisten tai liiketoiminnan teemojen lisäksi ajatuksia elämästä, yritystoiminnasta tai muista syvemmistä aiheista. Läheistä sukua hyvien liikelounaiden ajatustenvaihdolle on yrittäjäystäväni Pärren ideoima uusi seminaarikonsepti, sikarikävely, jonka pilottia mielenkiinnolla odottelen.

Entä miten perinteisessä liikelounastuksessa poiketaan polulta? No jospa vaikka halaisimme lounaskumppaneitamme laadukkaan lounashetken päätteeksi polkujen erotessa muita työtehtäviä kohti. Kevyt karhuhali sopii vaihteluna pukumiehillekin ja perinteinen kättely 1,5 kerran ravistuksineen kohtaamisissa on niin 2006, niin 2006… Päivitetystä kohtaamisviestinnästä lisää tulevissa kirjoitelmissa.

Milloin olet viimeksi liikelounastanut tai käynyt hyvän keskustelun verkostosi ihmisen kanssa?

Comments

Kommentointi kaunistaa.