Mainostaja väittää ettei mainonta toimi

Ulkomainosyhtiö JCDecauxin Joisitko vähemmän –mainoskampanja on silmiinpistävä poikkeus tavanomaisen tylsiin kadunvarsimainoksiin. Siinä puolustetaan oikeutta alkoholimainontaan kysymällä, että joisitko oikeasti vähemmän ilolientä, ellei sitä saisi mainostaa.

Koko kampanjasta tekee huomionarvoisen mainostajan väite siitä, ettei mainonta toimi. Melkein kuin Paulig mainostaisi, että kahvi on pahaa ja epäterveellistä.

Reklaamin suunnittelun takaa löytyy Bob Helsinki -konserni, jonka moni muistaa taannoisesta Kännissä olet ääliö –kampanjasta. Noh, ilmeisesti viinanostajat eivät ole niin ääliöitä, että haksahtaisivat ostamaan volttipitoista kurkunkostuketta siitä mitättömästä syystä, että kyseistä eliksiiriä mainostetaan.

Palataan kuitenkin JCDecauxiin. Tämä mainonnan tehottomuuden puolesta liputtava yhtiö kertoo kotisivuillaan Bilar-kampanjasta todeten, että:

”Myynnilliset ja markkinaosuus tavoitteet ylitettiin kampanja-aikana lähes kaksinkertaisesti!”

Nameja siis ostetaan enemmän ulkomainosten takia, mutta alkoholiin moinen ei voi päteä? Kuulostaa paradoksaaliselta. Toimiikohan mainonta hammastahnan, autojen tai nuorisovaatteiden osalta? Täytynee kilauttaa Klaus Kuhaselle ja kysyä.

Kahvin osalta markkinointi ainakin toimii, jos JCD:n case-kuvauksia on uskominen. Sumppimainoksesta kerrotaan otsikolla ”Nescafén myynti kasvoi merkittävästi”.

JCD viittaa tiedotteessaan Taloustutkimuksen kyselyyn, jonka mukaan 93% suomalaisista ei joisi vähempää alkoholia, jos markkinointia rajoitettaisiin. Tutkimuksen kysymyksenasettelu on jo alkujaan perverssi. Miten itse vastaisit, jos haastattelija kysyisi sinulta oletko mainonnan vietävissä vai et? Et myöntäisi olevasi vai? Niin arvelinkin.

Kivahan sitä on sitten nyökytellä, kun katselee sporapysäkillä mainosta, jossa kerrotaan, että ethän sinä ole mainonnan vietävissä. Ethän? Ethän nyökytellyt mukana, että ei minua ainakaan mikään henkkamaukan bikinimainos vakuuta? Taisipa juuri eräs mainos vakuuttaa.

Tietysti voi kysyä kuinka hyvin ulkomainonta toimii, kun tämän kampanjan takana on JCD eikä panimoteollisuus. Olisiko mielikuvamainosmedian oudossa väitteessä sittenkin perää?

Kiitos ideasta kirjoitukseen, Kari

Päivitys: JCD:n toimitusjohtaja Klaus Kuhasen vastaus kirjoitukseen löytyy Facebookista mainoskampanjan aikajanalta.

Comments

Kommentointi kaunistaa.